Direct Inloggen

Places Nieuws

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

maandag, 9 oktober 2017

Accountants scoren gemiddeld een 8.5, relatief veel klachten omtrent communicatie

Niet iedereen mag zich zomaar accountant noemen. De beroepstitel accountant is namelijk wettelijk beschermd en het is dan ook strafbaar als iemand zonder opleiding deze titel aanneemt. Wanneer een accountant wordt ingeschakeld kan men er dus in de meeste gevallen vanuit gaan dat werkzaamheden deskundig en naar tevredenheid worden uitgevoerd. Maar is dat ook altijd het geval? Wanneer ondernemers hun administratie overdragen aan een accountant, zullen zij de zekerheid willen hebben dat de taken goed worden uitgevoerd. Is dat zo, dan kan dit een bedrijf of ondernemer in sommige gevallen (veel) geld kosten. Het raadplegen van online reviews kan dan meer inzicht en zekerheid geven over de betrouwbaarheid van een accountantskantoor of de prijs-kwaliteitverhouding. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoe accountants uit haar database beoordeeld worden.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 160 reviews geregistreerd over accountantskantoren in Nederland. Tijdens het analyseren van de geschreven reviews is er eerst gekeken naar het type review. Daarbij is er een onderscheid gemaakt tussen een positieve of negatieve aard. Uit de gegevens bleek bij 22 reviews sprake te zijn van een negatieve aard, hetgeen neerkomt op 13,7%. Daarentegen was het overgrote gedeelte van de reviews positief (86,3%) en werden er 138 positieve reviews geschreven. De verdeling van positieve en negatieve reviews is ook in lijn met het gemiddelde cijfer dat de beoordeelde kantoren ontvingen: een 8,5. Daarmee scoren accountantskantoren ruim voldoende.

Negatief

Hoewel het aantal negatieve reviews (13,7%) relatief laag is, verdienen deze reviews veel aandacht van bedrijven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat negatieve reviews een sterker effect hebben dan positieve reviews. Om het effect van een negatieve review zo veel mogelijk te beperken, is het aan te raden dat bedrijven geplaatste reviews monitoren zodat zij hier zo snel mogelijk op kunnen inspelen. Zo kunnen bedrijven ontevreden klanten contacteren en kunnen zij alsnog een positieve wending geven aan een negatieve ervaring. De meeste consumenten zullen het namelijk op prijs stellen als een accountantskantoor de mening en feedback van klanten serieus neemt.

Maar welke klachten komen het vaakst voor over accountants? Het is mogelijk dat een geschreven review meerdere klachten bespreekt. Na het analyseren van de negatieve reviews bleken de meeste klachten te gaan over de communicatie (10) van accountants. Daarbij werd er veelal benoemd dat accountantskantoren telefonisch niet goed bereikbaar waren of er geen reactie werd gegeven op e-mails. Daarnaast waren relatief veel klanten ontevreden over de professionaliteit (9) van accountants. Hierbij kwam voornamelijk naar voren dat accountants gemaakte afspraken niet of niet op tijd nakwamen. Tot slot werd er meerdere keren geklaagd over de prijs-kwaliteitverhouding (6). Daarbij gaven klanten aan dat zij naar eigen mening te veel geld moesten betalen voor het afgeleverde werk.

Top drie klachten

  1. Communicatie
  2. Professionaliteit
  3. Prijs-kwaliteit

Positief

Ondanks het aantal negatieve reviews, werden de meeste accountantskantoren positief beoordeeld. Het aantal positieve reviews kan klanten vertrouwen geven in de betrouwbaarheid en deskundigheid van accountantskantoren.

De meeste positieve beoordelingen betroffen algemeen positieve kreten (37) over accountantskantoren. Het ging hier om beoordelingen met teksten zoals ‘Top!’, ‘Goed!’ en ‘Zeer tevreden!’. Uit deze teksten was dan ook niet af te leiden over welke aspecten van een bedrijf een klant erg tevreden was. Daarnaast werden er evenveel positieve reviews geschreven over de professionaliteit (37) van accountants. Klanten gaven daarbij aan dat accountants een wezenlijk verschil hadden gemaakt door de kennis en expertise die zij in huis hadden. Tot slot gaven veel klanten complimenten over de service (26). Dit betrof complimenten over het algehele proces en de wijze waarop accountantskantoren omgingen met hun klanten en de aangeleverde administratie. Naast de top drie complimenten was het opvallend dat klanten erg positief waren indien er sprake was van korte lijnen waardoor de communicatie tussen klant en accountant snel en gemakkelijk verliep. Uit de beoordelingen was dan ook af te leiden dat dit niet altijd vanzelfsprekend is, aangezien klanten meerdere ervaringen hadden met verschillende kantoren.

Top drie complimenten

  1. Algemeen positief
  2. Professionaliteit
  3. Service

Voordat bedrijven en ondernemers hun administratie uit handen geven, willen zij zeker zijn van de deskundigheid en betrouwbaarheid van een accountant. Het lezen van online reviews kan dan ook helpen bij het kiezen van een accountant. Volgens de geanalyseerde reviews zit het dan ook wel goed met de meeste accountantskantoren die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl. Maar is er sprake van een negatieve review, dan verdient deze de volste aandacht van een bedrijf. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

←Terug naar overzicht
Web Statistics