Direct Inloggen

Places Nieuws

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

dinsdag, 10 oktober 2017

Detailhandel Nederland pleit voor extra koopzondag Kerst

Aangezien Eerste en Tweede Kerstdag dit jaar op een maandag en dinsdag vallen, willen veel Nederlandse winkeliers de zondag vóór Kerst een extra koopzondag. Detailhandel Nederland roept gemeenten dan ook op om dit toe te staan, aangezien zij anders een extreem drukke zaterdag (23 december) voorzien voor winkeliers. 

Extreme drukte vermijden

De brancheorganisatie vraagt gemeenten om te kijken naar de mogelijkheden om een extra (Kerst)koopzondag toe te staan. Hierdoor missen winkeliers geen omzet en kunnen Nederlandse consumenten hun inkopen over het weekend verspreiden. Daarnaast voorkomt een extra koopzondag benadeling van fysieke winkels ten opzichte van online winkels. Veel webwinkels doen namelijk ook tijdens de feestdagen zaken. Daarnaast hoopt Detailhandel Nederland dat de meeste gemeenten hun winkels zullen openen als dit mogelijk is. Op die manier lopen ondernemers namelijk geen inkomsten mis, omdat consumenten naar gemeenten gaan waar het merendeel van de winkels wél open is. In de Christelijke gemeenten is het echter niet waarschijnlijk dat de winkels open zullen gaan de zondag voor Kerst.

Inspelen op klantbehoeftes

Nederlandse consumenten raken steeds meer gewend aan het gemak om vanuit huis online aankopen te doen. “Veel webwinkels bieden dan ook de mogelijkheid om op elk moment van de dag een bestelling te plaatsen en bij veel webwinkels geldt het principe dat een product de volgende dag al wordt geleverd indien de bestelling vóór een bepaald tijdstip is geplaatst. Zo’n 24/7 dienstverlening kunnen veel fysieke winkels gewoonweg niet realiseren” stelt Ronny Oonk, manager van Places Websites. Voorstanders van een extra koopzondag zouden dan ook kunnen aandragen dat winkeliers op deze manier geen oneerlijke concurrentie van webshops ervaren. Want hoewel webwinkels vele voordelen kent, bieden fysieke winkels nog vaak een klantbeleving die voor veel consumenten de voorkeur geeft. Zo bleek uit onderzoek van Mood Media eerder dit jaar dat nog 45% van de Nederlanders een fysieke winkel met een prettige sfeer verkiezen boven webshops. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

←Terug naar overzicht
Web Statistics