Direct Inloggen

Places Nieuws

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

woensdag, 11 oktober 2017

IKEA innoveert en maakt inrichten makkelijker

IKEA heeft vorige week een app uitgebracht waarmee je door middel van augmented reality (AR) virtueel je woonkamer kunt inrichten. Daarnaast heeft IKEA het bedrijf TaskRabbit overgenomen waarmee klanten een freelancer kunnen inhuren om klusjes te laten verrichten.

De Zweedse meubelgigant heeft flinke stappen gezet door op een innovatieve manier de klantenservice te verbeteren. De nieuwe IKEA-app Place is momenteel alleen nog beschikbaar voor iOS omdat de applicatie gebruikt maakt van ARKit software die is ontwikkeld door Apple.

De applicatie biedt de mogelijkheid om virtueel meubels uit te proberen. Door de camera van een iPhone te richten op een bepaalde plek in de woonkamer, kunnen er virtuele 3D-modellen van IKEA meubels worden geplaatst. Zo kan er niet alleen gekeken worden of de meubels leuk staan, maar ook of ze überhaupt wel passen in de kamer. De virtuele meubels zijn namelijk op ware schaal ontwikkeld waardoor het net lijkt alsof de fysieke meubels in de woonkamer staan.

TaskRabbit

De Amerikaanse startup TaskRabbit heeft een app ontwikkeld waarmee gebruikers freelance-klussers kunnen inhuren om klusjes te doen. Als er dan bijvoorbeeld iets aan het huis gedaan moet worden, kan er een klusser benaderd worden via de app. De klusser zorgt dan tegen een vergoeding dat de klus geklaard wordt.

IKEA heeft het bedrijf overgenomen en is van plan om het concept te gebruiken om de klantenservice te verbeteren. Wanneer een klant hulp nodig heeft bij het in elkaar zetten van IKEA-meubilair, kan diegene een ‘Tasker’ inhuren om het klusje uit te besteden. De app is momenteel alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten en in London, maar IKEA laat weten dat er in de toekomst mogelijk meer landen worden toegevoegd.

TaskRabbit blijft wel onafhankelijk. Dit betekent dat de app ook nog steeds gebruikt kan worden om andere klusjes te klaren die niet per se gerelateerd zijn aan IKEA.

Innovatieve marketing

Voorheen werden innovatieve concepten zoals AR eerder gezien als een leuke gimmick, maar tegenwoordig worden dit soort technologieën steeds vaker ingezet voor slimme marketing. Niet alleen bieden dergelijke innovatieve snufjes een oplossing om bijvoorbeeld klantenservice te vergroten, het vergroot ook de klantervaring.

Wanneer een klant de mogelijkheid krijgt om op een slimme en leuke manier geholpen te worden, is de kans groter dat hij nog een keer terugkomt of mond-tot-mondreclame verspreid. Het zijn apps zoals die van IKEA die de kant bijblijven. Daarnaast pakt IKEA met haar goed doordachte winkelroute, haar lekkere gehaktballetjes en aparte productnamen het altijd al slim aan met de klantervaring. Door innovaties zoals de Place-app te introduceren speelt zij ook in op hedendaagse trends zoals het feit dat klanten graag het liefste thuis shoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

←Terug naar overzicht
Web Statistics