Direct Inloggen

Places Nieuws

Blijf op de hoogte van alles wat u als ondernemer moet weten!

donderdag, 15 juni 2017

Makelaars geroemd om service; onbetrouwbaarheid meest voorkomende klacht

De ene makelaar is de ander niet. Wanneer u denkt aan de aan- of verkoop van een woning, maakt u natuurlijk het liefst gebruik van de diensten van een makelaar die voldoet aan uw persoonlijke eisen. Maar als u niet zoveel verstand heeft van de branche, weet u wellicht niet zo goed waar u op moet letten. Dan kan het goed zijn om naar de beoordelingen van uw voorgangers te kijken. Welke klachten komen er het meest voor bij makelaars? En welke goede punten benoemt men juist? Telefoonboek.nl onderzocht 154 reviews van makelaarskantoren en zette de feiten op een rijtje.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl zijn er 154 reviews verzameld over makelaarskantoren. Daarbij is gekeken naar de aard van de beoordelingen: zo werd er een onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve reviews. De verdeling hierbij is ongeveer gelijk, al hebben de positieve reviews een iets groter aandeel (80 van de 154). Vervolgens zijn deze gecategoriseerd op een aantal terugkerende thema's. Let op: per review kunnen er meerdere thema's terug komen.

Positief

Bij 30 reviews over makelaarskantoren werd de kwaliteit van de service aangehaald als argumentatie bij de positieve beoordeling. Daarmee is dit het meest voorkomende thema binnen de reviews. Ook hadden bezoekers vaak een algemene positieve kreet over voor hun makelaar, zonder daar echt een argumentatie bij te geven. Het gaat daarbij meestal om woorden zoals 'goed' of 'super'. Een ander aspect dat fijn wordt gevonden bij veel makelaarskantoren is de persoonlijke aanpak. Op deze manier Valt ook te zien wat klanten van makelaars nu echt belangrijk vinden: een goede service, persoonlijke aanpak en goed advies worden namelijk veel vaker genoemd dan scherpe prijzen.

Negatief

Wanneer men een negatieve review schrijft over makelaars wordt er vaak aangehaald dat de dienstdoende makelaar onbetrouwbaar is: bij 24 reviews werd dit als voornaamste reden van de lage beoordeling gegeven. Ook werd er vaak genoemd dat makelaars kantoren slecht bereikbaar zouden zijn, werd er een algemeen negatief waardeoordeel weggegeven en vond men de makelaars en hun medewerkers ronduit onbeschoft. Dit strookt redelijk met de opvattingen die uit de positieve reviews konden worden gehaald: vertrouwen en een persoonlijke, vriendelijke aanpak wordt hoger ingeschaald dan praktische zaken zoals de prijs. Bereikbaarheid en transparantie van het kantoor wordt vaak genoemd als een hekel punt.

Belangrijke positieve punten

  1. Prettige service
  2. Algemeen positief
  3. Persoonlijke aanpak
  4. Goed advies
  5. Kennis/vakbekwaamheid
  6. Betrouwbaar
  7. Goed bereikbaar
  8. Prijs
  9. Inzet
  10. Creatief

Belangrijke negatieve punten

  1. Onbetrouwbaar
  2. Slecht bereikbaar
  3. Negatief algemeen
  4. Onbeschoft personeel
  5. Ondeskundig
  6. Niet eens met de procedure
  7. Ongeïnteresseerd
  8. Handelen uit eigenbelang
  9. Gebrek aan ervaring
  10. Prijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

←Terug naar overzicht
Web Statistics